30 maj 2011

Jag hittade ett nytt recept igår på falukorv och falukorv är verkligen inte min grej så när mamma sa att vi skulle äta det så tänkte jag att jag skulle kolla om man kunde göra något roligare av det så att man kanske man lära sig att gilla falukorv. Till min förvåning var maten jättesmaskig!

FESTLIG FALUKORV

För 4 personer.

Lite godare, lite roligare, lite festligare. Falukorv i ugn med allt tillbehör.
Testa får ni se. Smaskigt!

 

Ingredienser

10 medelstora potatisar

½ tsk salt

2 msk smör

500 g falukorv

1 burk hela tomater 400 gram, (eller krossade)

2 skivor vitt bröd

2 vitlöksklyftor, (hackade eller pressade)

1 dl hackad persilja

2 dl riven ost

 

Gör så här

Skala och skiva potatisen. Koka i saltat vatten i ca 3 minuter. Häll av vattnet.

Blanda försiktigt ner salt och smör kastrullen med potatisen. Häll över i en ugnsfast form. In i ugnen, 200 grader i 10 minuter.

Skär korven i skivor, lägg den och tomater med spad på potatisen. Blanda smulat bröd med vitlöken och persiljan. Strö det över korven och potatisen tillsammans med den rivna osten.

Sätt fatet i ugnen i ca 15 minuter tills potatisen är mjuk och rätten fått färg.

Falukorv på nytt vis.

---

Jag och mamma gjorde halva receptet eftersom att det är för fyra personer och vi är bara två. Det vart verkligen jätte gott och det var inte alls svårt att laga. Det ska jag äta fler gånger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0